31 października 2013 13:10
Nasza szkoła we współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno - Epidemiologiczną w Wieruszowie, rozpoczyna realizację programów edukacji antytytoniowej pt. "Nie pal przy mnie, proszę" kierowanego do uczniów klas I-III i „Czyste powietrze wokół nas” – dla przedszkolaków oraz ich rodziców. Klasy IV - VI objęte zostały programem profilaktyki palenia tytoniu pt. „Znajdź właściwe rozwiązanie”.
Zajęcia programowe realizowane będą w ramach pięciu zajęć warsztatowych na każdym poziomie edukacyjnym, metodami aktywizującymi dostosowanymi do wieku dzieci, takimi jak m.in. burza mózgów, diagnoza wiedzy, ćwiczenia oddechowe, wierszyk, krzyżówka, drama. W programach zawarte zostały różnego rodzaju treści dotyczące zdrowia, dostosowane do percepcji dzieci. Program ma charakter profilaktyczny i ma na celu wykształcenie u dzieci świadomości oraz umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni palą przy nich tytoń oraz umiejętności odmawiania i przeciwstawiania się paleniu tytoniu.
CEL PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ PROGRAMU „CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”:
- zwiększenie poziomu wiedzy nt. szkodliwości aktywnego i biernego palenia,
- wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy,
- zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.
CELAMI SZCZEGÓŁOWYMI PROGRAMU „NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ” SĄ:
- uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia,
- kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie,
- uświadomienie dzieciom, że palenie tytoniu jest szkodliwe dla zdrowia,
- uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem,
- wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”, TO:
- Integracja grupy. Uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do nie palenia.
- Ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność odpowiedniego odżywiania i czystego powietrza.
- Przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy.
- Uczenie rozpoznawania odczuć przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadomienie mechanizmów konfliktu, jak również uczenie umiejętności radzenia sobie z problemami
- Uczenie umacniania poczucia własnej wartości w zbudowaniu pozytywnego myślenia sobie i kształtowania ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi.