
„Wesoła Kraina Literek” – innowacja pedagogiczna
Wiek przedszkolny jest okresem największych zmian zachodzących we wszystkich sferach rozwoju dzieci. Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzują się aktywnością, ciekawości, skłonnością do naśladownictwa, łatwością czerpania wiedzy z otoczenia a także wrażliwością emocjonalną. Każdy przedszkolak posiada wrodzony potencjał co stwarza korzystne warunki do osiągnięcia pozytywnych efektów zamierzonych działań.
W obecnym roku szkolnym od października w naszym oddziale przedszkolnym w młodszej grupie (3,4-latki) wdrażana jest innowacja pedagogiczna pt. ”Wesoła Kraina Literek”. To wprowadzenie dziecka w świat pisma odmienna metodą nauki czytania autorstwa Ireny Majchrzak. Powstała ona w celu wspomagania dzieci w zakresie wczesnego przyswajania nauki czytania
Odmienna metoda nauki czytania pozwala na wczesne kształcenie umiejętności czytania zarówno w aspekcie technicznym , jak i semantycznym. Nauczyciel prowadząc gry i zabawy prowokuje dziecko do odkrywania na drodze samodzielnego rozumowania logiki alfabetycznego szyfru. Punkt wyjścia stanowi imię dziecka, które staje się kluczowym słowem otwierającym świat pisma. Założeniem tej metody jest fakt, że nie ma umiejętności czytania bez stosowania percepcji wzrokowej i ćwiczenia umysłu. Autorka tej metody podkreśla, że dziecko uczy się liter poprzez obserwację.
Przewidywanym efektem tej innowacji jest przygotowanie dzieci do nauki czytania w celu osiągnięcia gotowości szkolnej do podjęcia obowiązków w szkole; wydłużenie okresu zaznajomienia się dziecka w wieku przedszkolnym z pismem co z kolei gwarantuje mu większy sukces w zagłębieniu się tajników czytania; stymulowanie rozwoju dziecka poprzez różnorodne zabawy, gry i ćwiczenia prowadzące do nabycia umiejętności czytelniczych; zainteresowanie się kodem literowym; rozbudzenie wiary dziecka we własne możliwości.
Innowacja te obejmuje następujące treści do realizacji:
1) Inicjacja
2) Porównywanie i analizowanie imion kolegów
3) Ściana pełna liter
4) Nazywanie świata
Zajęcia te odbywają się na zasadzie dobrowolności. Ważną role w realizacji spełnia przygotowane i w miarę realizacji innowacji modyfikowane otoczenie. ”Wesoła Kraina Literek” nie zakłada przepytywania dzieci. Przedszkolaki z chęcią biorą udział we wszystkich proponowanych grach i zabawach. Obserwacja dziecka pozwala ocenić jaką umiejętność dziecko opanowało a jaką gotowe jest opanować. Wszystkie te działania maja na celu ułatwienie przedszkolakom startu szkolnego a także wzmocnienie wiary we własne umiejętności.